PL logo EN
Szukaj |
Film konkursowy
The same horizon repeated at every moment of the walk - Teaser
Reż. Ewa i Jacek Doroszenko
2014
Polska
Możliwości człowieka jako jednostki są ograniczone przez zasady konstrukcji ciała oraz otoczenie, w którym funkcjonuje. Film zrealizowany podczas rezydencji artystycznej w Fundacio AAVC Hangar w Barcelonie ukazuje tę prostą właściwość. Koncepcja filmu jest oparta na zjawisku wysokości dźwięku, które umożliwia sortowanie poszczególnych tonów w skali wynikającej z ich częstotliwości, od najniższej do najwyższej. Kompozycja kadru składa się tu z czterech równorzędnych ujęć, w których głowa przemieszczającej się postaci wyznacza odpowiednią wysokość dźwięku w pionowej skali przyporządkowanej do każdego ujęcia. Ten aleatoryczny kwartet ujawnia specyficzne podejście kompozytora, w którym podstawowe zależności pomiędzy elementami kompozycji są całkowicie zdeterminowane przez przypadkowe położenie aktora.   Jacek Doroszenko (1979) Artysta audiowizualny, ukończył malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W swojej pracy artystycznej zajmuje się głównie sztuką multimedialną oraz muzyką i zjawiskami dźwiękowymi. Swoje projekty prezentował w ramach festiwali sztuki (R>>EJECT RADICALS Festival, Rotterdam; Future Places, Porto; Biennale Sztuki Cyfrowej #nfcdab, Wrocław; Survival, Wrocław; Pole Widzenia, Toruń; InSpiracje, Szczecin; Dźwiękowe Perspektywy Ekranu, Bydgoszcz), na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Portfolio: www.doroszenko.com   Ewa Doroszenko (1983) Doktor sztuk plastycznych. Absolwentka malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W swojej twórczości posługuje się wideo, fotografią, malarstwem. Dwukrotna stypendystka Miasta Torunia w dziedzinie kultury. Nominowana do STRABAG ArtAward International (2014) i Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 7 (2013). Finalistka Konkursu Fundacji Grey House w Krakowie (2011). Portfolio: www.ewa-­‐doroszenko.com  
Czytaj więcej
IV sekcja pozakonkursowa WIDEO - KINOPORT
1.      Diana Rönnberg, Falling in my dreams, 2013/2014, Polska, 7:16
 
 
Chwilowe zawirowania myśli, zawroty głowy i utrata gruntu pod nogami. Świat realny przenika się z onirycznym, poetyka snu powoli zlewa się z refleksją dnia codziennego. Diana Rönnberg snuje opowieść o kobiecie często bezsilnej, poddającej się emocjom. Metaforyczne sytuacje przedstawione w filmach i chwile utrwalone na zdjęciach zdają się pytać o kondycję kobiety w dzisiejszym świecie i o rolę upadków, którymi naznaczona jest jej egzystencja. Czy utrata równowagi to synonim zniszczenia czy też katharsis otwierające nowe perspektywy? Czy tym razem obudzimy się przed uderzeniem w ziemię? Poetyckie odpowiedzi nie pozwalają na jednoznaczną interpretację, pozostawiając widza samego sobie gdzieś pomiędzy rzeczywistością a iluzją. Obszar, w którym porusza się Diana Rönnberg wyrasta z jej osobistych doświadczeń. Dorastanie wśród kobiet w aurze bujnej szwedzkiej przyrody przez lata generowało jej sposób myślenia.
 
Diana Rönnberg: szwedzko-polska absolwentka wydziału komunikacji multimedialnej na ASP w Poznaniu w latach 2004-2009. Obecnie doktorantka u prof. Grzegorza Klamana na ASP w Gdańsku. Laureatka stypendiów i konkursów video. W wolnych chwilach śpiewa i pisze teksty o tematyce egzystencjalnej. Umysłem uwikłana w badaniu linii, które tworzą wszelkie granice, sercem przebywa w lesie z żeńską częścią jej watahy.
 
2.      Maciej Jarczyński, Chór, 2015, Polska, 10:00
 
 
Maciej Jarczyński: graduate of two art academies in Gdansk: Academy of Fine Arts and Academy of Music. He also graduated in postgraduate studies from Jagiellonian University in Cracow. Currently he's doctoral student at Gdansk University. As a musician and an artist he has been interested in art correspondence problem for a few years, he has been creating short film forms and also composing his own music to his films.
 
3.      Charlotte Evans, Stubbornness, 2015, Wielka Brytania, 3:59
4.      Dagmara Pochyła, Obietnica, 2013, Polska, 1:50
 
 
Do tej pory istniały dwa wektory prób podejmowanych na polu komunikowania się międzygatunkowego; ludzie próbowali nauczyć zwierzęta komunikowania się z człowiekiem za pomocą stworzonych przez siebie systemów znaków i od zarania dziejów człowiek podejmował próby posługiwania się mową zwierząt w celu ich upolowania, zwabienia w pułapkę bądź sprawowania nad nimi kontroli. Obietnica w mojej pracy rozgrywa się na dwóch planach. Pierwszy plan stanowi to, co odbiorca obserwuje wewnątrz kadru, stając się świadkiem składania obietnicy. Nie jest jednak w stanie stwierdzić, kto ją komu składa; małpa człowiekowi, czy człowiek małpie. Drugi plan stanowi oś kultura – natura gdzie człowiek reprezentuje kulturę, a zwierzę naturę. Obietnica w tym przypadku dotyczy możliwości porozumienia, a nawet utożsamienia się, jednego z drugim. Jednak  nigdy nie może ona zostać spełniona.
 
Dagmara Pochyła ur. w Toruniu w 1983 roku. W 2007 roku ukończyła Wydział Sztuk Pięknych na UMK w Toruniu, kierunek Edukacja Artystyczna, specjalizacja Plastyka Intermedialna. Dyplom - interaktywna instalacja video pt. Byt projekcji/ projekcja bytu prezentowana była podczas wystawy pokonkursowej IV Edycji Samsung Art Master w CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie, podczas pokonkursowej wystawy Start Point w Galerii Klenova w Czechach jak również (w formie dokumentacji) w Galerii Wozownia w Toruniu podczas wystawy Dyplom Roku 2007.
Jej prace to głównie video, instalacje, performance i site specific. We wczesnych pracach widoczne były fascynacje wpływem nowych mediów na sposoby komunikacji i percepcji rzeczywistości. Akcje performance poruszały temat relacji między indywidualnością, a intuicyjnie odbieraną jednością świata, temat współzależności istnień.
Obecne są też wątki równoległości i dwoistości w obrębie jednostki, zaburzenia percepcji miejsca i czasu, próby ujęcia stanów „pomiędzy”. Obecnie artystka czerpie z tematów takich jak; możliwość komunikacji międzygatunkowej, dualizm wynikający z  relacji kultura - natura, a w ostatnich pracach korzysta z prywatnych wspomnień i obiektów pamięci starając się im nadać  status ważności i wprowadzić do kolektywnej pamięci.
 
5.      Artur Rozen, Poszukiwacz, 2015, Polska, 16:50
 
 
Artur Rozen – student czwartego roku Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Autor filmów, instalacji, obiektów i akcji artystycznych. W 2013 roku przebywał na stypendium na Universitatea De Arta Si Design, Cluj-Napoca w Rumunii. Dwukrotny stypendysta Miasta Szczecin. Brał udział w wystawach zbiorowych, m.in. „GMO Zabija Miodek” w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie, na 7. Triennale Młodych w Orońsku oraz „Wolność jako sposób istnienia zła” w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Wyróżniony na 6. Festiwalu InOut w CSW Łaźnia w Gdańsku. W 2014 roku przebywał na mobilnej rezydencji artystycznej „Focus+Indonesia”.
 
6.      Krzysztof Olechnowicz, Perception, 2013, Polska, 3:38
 
 
7.      Kamil Smuga, Eadweard v.2, 2014, Polska, 6:25
 
 
Kamil Smuga (ur. 1978) mieszka i pracuje w Kielcach. Ukończył Instytut Sztuk Pięknych w Kielcach i do 2014 r. pracował jako wykładowca w dziedzinie grafiki i nowych mediów na tej samej uczelni. Zajmuje się formami audiowizualnymi i wideo artem. Jest też malarzem i fotografem. Jego prace prezentowane były na blisko 30 wystawach w kraju i za granicą. Wygrał 1. nagrodę za najlepszy film na MUVISH.COM 2011 i w kategorii Super Kreator na festiwalu Screen&Sound Fest 2014. Dostał się do finału tegorocznej edycji konkursu Nakręć Wiersz. W ciągu ostatnich 10 lat aktywnie uczestniczył w artystycznych projektach województwa świętokrzystkiego: Firmament Festiwal, Święto Kielc, Kwiatki w Betonie. Jest autorem teledysków dla alternatywnej wokalistki El Grey, rockowej grupy Jedyna Maść oraz wokalistów pop Krzysztofa K.A.S.Y.  Kasowskiego i Sylwii Gawłowskiej.
 
Czytaj więcej
Ludzie
  • Jury II etapu: Mikołaj Trzaska
    Mikołaj Trzaska: saksofonista, klarnecista, kompozytor. Studiował na wydziale malarstwa oraz pracowni multimedialnej na Gdańskiej ASP 
    Muzycznie wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Komponuje Muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego, Kuracja, Dom Zły, Róża I Drogówka.
    Dziś jest liderem, międzynarodowego kwartetu  - Inner Ear, 
    kawratetu klarnetowego IRCHA, duńsko-polskiego tria Volumen, członkiem m.in: Resonance - Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim –  Muzyka żydowska od kilku lat stała stałym elementem jego w twórczości. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około czterdziestu płyt.
     
    Wybrana dyskografia:
     
    Miłość - Miłość 1992 with Leszek Możdżer, Tymon Tymański, Jacek Olter )
    Taniec Smoka - Miłość 1994 with Maciej Sikała, Leszek Możdżer, Tymon Tymański, Jacek Olter 
    Koncert w Mózgu - Łoskot 1994 with Olo Walicki, Jacek Majewski, Szymon Roriński Jacek Olter
    Not Two Miłość and Lester Bowie 1995 with Maciej Sikała, Leszek Możdżer, Tymon Tymański, Jacek Olter 
    Cześć, Cześć, Cześć - Mikołaj Trzaska 1995
    Asthmatic - Miłość 1995 
    Sport i Religia - NRD 1998
    Amariuch - Łoskot 1998 with: Olo Walicki, Piotr Pawlak, Tomasz Gwinciński 
    Talkin’ About Life And Death - Miłość and Lester Bowie 2000
    Cierpienie i Wypoczynek - Duo Trzaska Świetlicki 2000; 
    Śmierdzące Kwiatuszki - Łoskot 2000
    Baldes Trzaska and Cezary Ostrowski 2001
    Pieszo -Teather and Movies works by Trzaska  2001
    Mikro Musik - Oleś/Trzaska/Oleś with Marcin and Bartłomiej Brat Oleś 2002
    La Sketch Up - Oleś/Trzaska/Oleś with Marcin and Bartłomiej Brat Oleś 2003; 
    Dni Krytyczne - Mikolaj Trzaska 2003 – line up )
    Danziger Straßenmusik - Mikołaj Trzaska with Marcin and Bartłomiej Oleś 2004
    Unforgiven North with Peter Friis Nielsen and Peeter Uskyla 2004
    Andruchoid with Jurij Andruchowych, Wojciech Mazolewski, Macio Moretti 2005
    Sun - Łoskot with: Olo Walicki, Piotr Pawlak, Tomasz Gwinciński 2005
    Noc - Trzaska & Wirkus with Paul Wirkus2005
    Suite For Trio + 4 with Oleś Barthers and Jean Lukiem-Cappozzo 2005
    Malamute - North Quartet with Peter Brötzmannm, Mikolaj Trzaksa, Peter Friis Nielsen and Peeter Uuskylą 2005
    Orangeada - Trzaska, Peter Friis Nielsen and  Peeter Uuskylą 2006
    Kantry - Stasiuk by Trzaska with Jarogniew Milewski, Johannes Frisch, Abbas Zulfugarof, Olo Walicki,  Paul Wirkus, Tomasz Gwinciński, Jarek Czarnecki 2007
    Volume - Aeter z Friisem Nielsenem i Peterem Ole Jorgensenem2007
    Shofar - Shofar with Raphael Rogiński and Macio Moretti 2007
    Intimate Conversations Joe McPhee, Mikołaj Trzaska and Jay Rosen 2007
    Resonance - Ken Vandermark with Dave Rempis, Tim Daisy, Michael Zerang, Steve Swel, Magnus Bro,  Yourij Yaremchuk, Mark Tokar, Per Ake Holmlander 2008
    Nadir & Machora with Clementine Gasser and Michael Zerang 2009
    Resonance - Ken Vandremark 10 CD’s box, 2009 with Dave Rempis, Tim Daisy, Michael Zerang, Steve Swel, Magnus Bro,  Yourij Yaremchuk, Mark Tokar, Per Ake Holmlander.
    Goosetalks - Peter Brotzmann, Mikołaj Trzaska and Johannes Bauer 2010
    Dom Zły - Soundtrack - Mikołąj Trzaska Soundtrack, with Clementine Gasser, Clayton Thomas, Michael Zerang, Szwelas 2010 
    Magic - Joe McPhee,  Mikolaj Trzaska, Dominic Duval, Jay Rosen 2010
    Larks Upraising as IRCHA - Mikołaj Trzaska Clarinet Quintet fit. Joe McPhee, Joe McPhee, Wacław Zimpel, Paweł Szamburski, Michał Górczyński 2010
    Don't Live Us Alone At Home - Mikolaj Trzaska / Tomasz Szwelnik, 2011.
    Last Train To The First Station - Reed Trio - Ken Vandermark, Mikołaj Trzaska, Wacław Zimpel 2011
    Kafka In Fly - Resonance - Ken Vandremark 10 CD’s box, 2009 with Dave Rempis, Tim Daisy, Michael Zerang, Steve Swel, Magnus Bro,  Wacław Zimpel, Devin Hof, Mark Tokar, Per Ake Holmlander. 2011
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Czytaj więcej
  • Jury II etapu: Wojciech Bąkowski
    Wojciech Bąkowski  (urodzony 1979)
     
    Ukończył ASP w Poznaniu w 2005 roku.
    Autor filmów animowanych i wideo, obiektów i instalacji audio, audioperformance, słuchowisk radiowych, muzyk, poeta. Lider grup muzycznych KOT, NIWEA i Czykita. Od maja 2007 wraz z Radosławem Szlagą, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Izą Tarasewicz i Magdaleną Starską współtworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Jest twórcą cyklu rysunkowego “Tu mam taką rubrykę na rysunki” w Gazecie Wyborczej. Laureat nagrody Deutsche Bank i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki “Spojrzenia” w 2009 roku.
    Laureat nagrody “Paszport Polityki 2010".
     
     
     
    Czytaj więcej
Festival IN OUT
Animacje / Dokumenty / Etiudy filmowe / Eksperymenty / Wideo / Koncerty 
 

W tym roku zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na temat dźwięk /obraz.
 
 
Konkurs jest dwuetapowy, a jury I etapu konkursu do 10 kwietnia 2015 wybierze 25 artystów, których prace zostaną zakwalifikowane do II etapu konkursu a tym samym pokazane podczas przeglądów w CSW Łaźnia. Artyści zostaną zaproszeni na Festiwal do Gdańska. Jurorami, którzy zdecydują o przyznaniu nagród ufundowanych przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka i Narodowy Instytut Audiowizualny są Mikołaj Trzaska, Wojciech Bąkowski i Frieder Schlaich.
Nagrody:
I nagroda w wysokości 8 000 PLN ufundowana przez Narodowy Instytut Audiowizualny
II nagroda w wysokości 4 000 PLN ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysław Struka
Oprócz nagród przyznane zostaną również wyróżnienia honorowe. Najlepsze prace wideo zostaną umieszczone w NINATECE na stronie Narodowego Instytutu Audiowizualnego (www.ninateka.pl) oraz znajdą się na płycie DVD.
 
 
Konkurs jest skierowany do pełnoletnich artystów wizualnych i filmowych.
Czas trwania: powyżej 1 minuty , maksymalnie do 20 minut.
Rok produkcji: praca powinna być nie starsza niż 3 lata.
 
Termin nadsyłania zgłoszeń wraz z czytelnie wypełnionymi załącznikami upływa 31 marca 2015. Zapraszamy do wzięcia udziału!
 
Regulamin i wymagane załączniki do pobrania:
 
regulamin
   
 
 
 
 
Czytaj więcej
Następna edycja za:
-2100 dni
Festival in out in news